活動報告

2016.12.05

Global History in Chile and Japan

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Pontificia Universidad Catόlica de Chile (Santiago), Facultad de Letras

Friday 4 November 2016

本プロジェクトのワークショップ“Global History in Chile and Japan”が、初夏の陽気の中、サンティアゴのカトリカ(カトリック)大学文学部にて開催された。日本からの参加者は、島田竜登(東京大学)、村上衛(京都大学)、鈴木英明(長崎大学)、松尾俊輔(東京大学・院)、そして守川知子(東京大学)の5名である。

Opening Remarksでは、副学長のSol Serrano氏が、脱中心化を可能とするグローバル・ヒストリーの重要性と、その実現に向けた世界中の主要大学の協働の必要性を説いた。つづく第1セッション“Global History and the Latin American and Japanese Context”では、Javier Puente氏(カトリカ大学)、Alessandro Santoni氏(サンティアゴ大学)、松尾氏、鈴木氏の4名による報告があった。

Puente報告“Changing Environments and Armed Conflicts: El Niño in the Global Twentieth Century”は、異常気象が飢餓や貧困、移住・亡命を惹起することを提示し、特に1982-83年の20世紀最大級のエルニーニョは、ペルーで武力衝突にまで発展したことを具体的に紹介することにより、グローバル・ヒストリーにおける「エルニーニョ」という斬新で有効性ある素材を提供した。

Santoni報告“La derecho y ‘la “interferencia” externa’ en el proceso politico chileno (1980-88)”(チリの政治過程における右派と外部からの「干渉」)は、政治イデオロギーのグローバルな流通・受容・再編の一事例として、チリの右派軍事政権が1980年代に国内で正当性を喪失していく中、体制のアイデンティティや正当性の根拠を求めて、スペインやドイツの右派勢力とのグローバルな結びつきを志向し模索していたことを論じた。

松尾報告“The Early History of Olympism in Uruguay: A Small Country in the Globalizing World”は、20世紀のグローバル化の一指標とも言えるオリンピック・ムーブメントを論じるにあたり、南米の小国ウルグアイに焦点をあて、「中心」の国際オリンピック委員会(IOC)やキリスト教青年会(YMCA)主導ではない、ウルグアイ政府という「周縁」からの積極的・主体的働きかけが最初期からあったことを指摘し、「ローカル」な側の主体性や重要性を強調した。

鈴木報告“Global History, World History, Gurobaru hisutori, … and beyond”は、日本におけるグローバル・ヒストリーの需要について簡単に述べた後、羽田正著『新しい世界史へ』の概要を紹介した。その上で、「新しい世界史」や「グローバル・ヒストリー」は、国境を越えて歴史家が共同作業をすることのできるプラットホームであることを強調すると同時に、そのためには、それぞれの研究者の異なる立場(ポジショナリティ)や世界史へのアプローチを明らかにする必要があることを指摘した。

第2セッション“The Global Turn in History”では、まず、「西洋史」的バックグラウンドをもつJoaquín Fernandois氏(カトリカ大学)が、“La politica mundial: marxismo y neopopulismo”(世界の政治:マルクス主義とネオポピュリズム)と題する報告において、グローバル・ヒストリーの方法的な基礎として‘interaction’と‘analogy’の2つがあると主張した。その上で、1930年代のスペインやチリの人民戦線や、現代の南米やフィリピンのネオポピュリズムを取り上げながら、世界的な政治プロセスの分析におけるこれら2つの可能性を幅広く論じた。

つづいて中国史研究の立場から、“Global History and Economic History of China”と題して報告した村上氏は、グローバル・ヒストリー研究における日本のアジア交易圏論とカリフォルニア学派の学問的貢献と問題点を踏まえ、グローバル・ヒストリー研究には、中国の経済的「制度」を提示することによって比較史の材料を提供することが可能であると論じた。

本ワークショップ再登板の鈴木氏は、“Abolitions as a Global Experience: Abolition of Slavery and Global History”において、奴隷制廃止は、政治的な一体化をもってなされる世界史的共通体験として捉えることが可能である一方、世界各地には、政治的一体化の前提となるべき「自由」対「奴隷制」という図式が存在しないケースもあるという矛盾を指摘することにより、「奴隷制廃止」というテーマこそが、今日のグローバル化を批判する方法ともなりうると結論づけた。

最後の報告者であるFernando Purcell氏(カトリカ大学)は、“Global Great Society vs Global War on Poverty: A view from South America during the 1960s”において、グローバル化の過程はどのように体験されたのか、という命題のもと、1960年代の冷戦下でのアメリカからラテンアメリカへの「人道支援」について、ラテンアメリカの側に立った‘the other way around’から見るという、パラダイムの転換をはかる意欲的な報告を行った。

以上、8本のいずれの報告もグローバル・ヒストリーに対する新たな視座の提供があり、それぞれのセッションでの質疑応答の際には、新たな視座のさらなる発展や展開の可能性について活発な議論が交わされた。加えて、本ワークショップは、日本とチリとの初めての試みであったために、「グローバル・ヒストリー」の捉え方や歴史研究の枠組み、時代区分論、ポジショナリティ、大学での「世界史」カリキュラムなど、お互いのバックグラウンドや現状を知ろうとする質問もまた、チリ側、日本側の双方から数多く出された。報告時間はほぼ守られ、その後の昼食会の場を含め、ワークショップは終始和やかな雰囲気のうちに進んだ。今回の試みは、今後の共同研究に向けて、お互いを知り、交流を深めるまたとない機会であり、参加者にとっては、大いなる知的刺激にあふれた1日となった。

(文責:守川 知子)

The “Global History in Chile and Japan” project workshop was held in the Faculty of Language and Literature of the Catholic University of Chile, Santiago, on a pleasant early summer’s day. The five participants from Japan were Ryuto Shimada (University of Tokyo), Ei Murakami (Kyoto University), Hideaki Suzuki (Nagasaki University), Shunsuke Matsuo (Graduate School of Humanities and Sociology, University of Tokyo), and Tomoko Morikawa (University of Tokyo).

In his opening remarks, Pro-Vice Chancellor Sol Serrano spelt out the importance of global history in making de-centralization possible, and emphasized the necessity for collaboration to achieve this among major universities around the world. In the subsequent first session, “Global History and the Latin American and Japanese Context,” presentations were made by Javier Puente (Catholic University of Chile), Alessandro Santoni (University of Santiago, Chile), Matsuo and Suzuki.
In a presentation entitled “Changing Environments and Armed Conflicts: El Niño in the Global Twentieth Century,” Puente demonstrated that abnormal weather events lead to famine, poverty, migration, and exile, providing the audience with a novel and effective explanation of a global phenomenon, El Niño. Puente showed that the El Niño event of 1982–83, the largest in the twentieth century, triggered military clash in Peru.
As an example of global circulation, reception and reorganization of political ideologies, Santoni argued in his presentation “La derecho y ‘la ‘interferencia’ externa” en el proceso politico chileno (1980-88)’ (“‘Interventions’ from the right and the external world in the Chilean political process”) that the right-wing military government in Chile sought global connections with right-wing forces in Spain and Germany in search of an identity of their regime as well as a basis for legitimacy while being increasingly undermined in Chile in the 1980s.
Matsuo’s presentation, entitled “The Early History of Olympism in Uruguay: A Small Country in the Globalizing World” focused on this small country in Latin America, and discussed the Olympic movement, arguably one of the indexes of globalization of the twentieth century. Matsuo emphasized the voluntary aspect of the “local” side as well as its importance by pointing out that, right from the beginning, the “periphery” that is the Uruguayan government was actively and subjectively engaged with a process that was not led completely by organizations from the “center” like the International Olympic Committee (IOC) or the Young Men’s Christian Association (YMCA).
In his presentation entitled “Global History, World History, Gurobaru hisutori, … and beyond,” Suzuki outlined Tadashi Hada’s Towards New World History after briefly reporting on the need for global history in Japan. Suzuki emphasized that “new world history,” or “global history,” could serve as a platform upon which historians could collaborate beyond borders, pointing out that in order to achieve this, the position and approach of each historian would need to be made transparent.

In the second session, “The Global Turn in History,” Joaquín Fernandois (Catholic University of Chile) took “western history” as his background to argue that there are two methodological bases in global history, “interaction” and “analogy,” in a presentation entitled “La politica mundial: marxismo y neopopulismo (World politics: Marxism and neo-populism).” Fernandois further discussed the possibilities these two concepts could bring to the analysis of global political process by referring to the people’s fronts in Spain and Chile in the 1930s as well as to neo-populism in contemporary Latin America and the Philippines.
In the next presentation, Murakami, a specialist in Chinese history, gave a presentation entitled “Global History and Economic History of China,” in which he argued that presentation of Chinese economic “systems” by research in global history would provide comparative material for the development of this field by drawing on the contributions and problems identified by the theory of an Asian trading zone developed in Japan and in the Californian School.
Suzuki, making a second appearance in the series, gave a further presentation entitled “Abolitions as a Global Experience: Abolition of Slavery and Global History,” arguing that the theme “abolition of slavery” might provide one method for critiquing globalization today because while this process can be understood as a common experience in world history achieved via political unity, there are still many examples around the world where the premises of political unity and thus the opposition of “freedom” and “slavery,” do not exist. This contradiction needs to be addressed.
The last presenter of the series, Fernando Purcell (Catholic University of Chile), gave a presentation entitled “Global Great Society vs Global War on Poverty: A view from South America during the 1960s,” in which he explored the question of how the processes of globalization have been experienced. His presentation referred to a paradigm shift in relation to “humanitarian aid” from the United States to Latin America during the Cold War of the 1960s. Purcell proposed the adoption of a new perspective, “the other way round,” i.e., looking at this process from the point-of-view of Latin Americans.

All eight presentations offered new perspectives and insights into global history and the question-and-answer period at the end of each session saw lively exchanges of ideas about the further development of new perspectives and the possibility of development. In addition, as this was the first joint workshop between Japan and Chile, many questions arose from both sides in relation to how to grasp “global history,” the framework of historical research, issues of periodization, positionality, and “world history” curricula at the university level in order to understand each other’s backgrounds and current situation. On the whole, presenters respected the time allocation and the workshop proceeded in a collegiate atmosphere, including during the luncheon. This attempt has proven to be an invaluable opportunity to get to know each other better and to deepen the relationship with a view to future collaboration; as such, the day provided ample intellectual stimulation for all participants.

(Written by Tomoko Morikawa)
 

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