活動報告

2017.11.13

カリフォルニア大学サン・ディエゴ校 Jeremy Prestholdt教授 講演会 / Lecture Presentation by Professor Jeremy Prestholdt of the University of California, San Diego

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 11月5日(日)10時から12時に、カリフォルニア大学サンディエゴ校のプレストホールド教授の講演会が開かれた。
 最初に、氏はグローバルヒストリーとしてのアプローチを端的に述べられた。グローバルヒストリーは、スケールを問わず、全世界、複数地域から一個人の認識や想像の世界レベルまで行えることに魅力があることに触れられたあと、F.クーパーを引用しながら、グローバルヒストリーとは関係や繋がりの意味や相互影響を、長期なスパンで見るという方法論であると位置づけ、その結果思いがけない影響関係が見えてくる点が魅力であるとされた。
 つづいて、氏の主だった著作やプロジェクト4件の内容に具体的に触れられた。氏の最初の本は、東アフリカのザンジバルやタンザニアの布や衣をはじめとする消費財の購入にあり方を掘り下げたものであった。この本は東アフリカの消費者や市場のグローバルな歴史における位置づけを根底から覆すものであり、政治史や経済史の両面に大きな影響力をもった。次にこれと関連して発展しつつある、日本繊維製品の東アフリカ輸出のプロジェクトが紹介された。
 その後、氏の研究はモノからイメージの循環へと拡がり、イメージが地域を越えてどう集団的に投射・解釈・再生されるかというところへ移っていったという。商取引拡大のためニューヨークに向かったザンジバルの船、スルタナ号の乗員たちが、いかに自らのザンジバルのイメージを対外的に創生したかに触れる著作群が紹介された。さらに、チェ・ゲバラやトゥパックをはじめとする人物がポップアイコンやシンボルとして地域を越えてどのように消費され投射されていったかを問うプロジェクトを説明された。
 最後に、相互影響を追究し、グローバルな環境下に接触し依存しあうことがどのような長期的帰結をもたらすかを訴求できることがグローバルヒストリーの魅力であり、その探求の重要性は現代において一層たかまっていることを強調され、レクチャーを締められた。
 討論では、たくさんの質問がでて時間が足りないほどであった。布の循環について、日本とアフリカの相互影響、タンザニア側の市場範囲が問われ、ポップアイコンの著作について、分類や選定についてさかんな質問が続いた。さらにグローバルヒストリーのアプローチの強みや中核―周辺構造の設定についても、質問があがった。いずれの質問についても大変丁寧にこたえていただいた。(参加者は19名)
(杉浦未樹)

Professor Jeremy Prestholdt of the University of California, San Diego, gave a lecture on November 5 (Sunday) from 10 a.m. to 12 noon.
First, Professor Prestholdt straightforwardly set forth the approach of global history. He stated that regardless of the temporal and spatial scale , global history was attractive because it studied history from the level of the entire world and multiple regions to the level of individual awareness and the world of imagination. Then, citing Frederick Cooper, Professor Prestholdt argued that global history is a methodology of examining over a long-term span the meaning of relationships, connections, and mutual effects. It is alluring in uncovering unexpected influences and relationships.
 Next, Professor Prestholdt concretely discussed the contents of four of his works and projects. His first book delved into how consumer goods such as clothing and textiles were purchased in Zanzibar and Tanzania in East Africa. This book totally changed the place of East African consumers and markets in global history . This work had a great influence on the fields of both political history and economic history. Next, related to this work, Professor Prestholdt introduced his project studying the export of Japanese textile goods to East Africa.
 Following the publication of this book, Professor Prestholdt's research expanded from the circulation of things to the circulation of images, investigating how an image transcends an area and is projected, reinterpreted, and regenerated collectively. He introduced his works that included the examination of how the crew of a Zanzibar ship, the Sultana, sailing to New York to expand trade, created their own images of Zanzibar outside of the country. Professor Prestholdt also discussed a project that seeks to study how figures such as Che Guevara and Tupac Shakur transcend their own regions as pop icons and symbols are consumed and projected.
 Finally, Professor Prestholdt concluded the lecture by emphasizing that the pursuit of questions raised by the approach of global history is all the more important today. This approach seeks to elucidate mutual influences and long-term consequences brought about by contacts and dependencies in a global environment. Investigating these questions is what makes global history fascinating.
During the discussion, participants asked so many questions that there was not enough time to answer them all. Concerning the circulation of textiles, Professor Prestholdt was asked about mutual influence of Japan and Africa and the extent of the market in Tanzania. Enthusiastic questions continued about the classification and selection of pop icon production. Furthermore, participants asked questions about the strengths of the approach of global history and what are considered its core and peripheral issues. Professor Prestholdt answered each question with great care. (19 participants).
(SUGIURA Miki)

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