活動報告

2015.10.01

第1回サマースクール報告(1日目)The GHC Summer School Report (Day1)

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第1回GHCサマースクールが東京大学にて開催されました。6日間の日程で行われたスクールの様子について、日本側参加学生より報告が届きましたのでお届けします。

 

2015年9月7日(月)、GHC第1回サマースクールの初日となる研究会が開催された。羽田教授による開会の挨拶では、グローバルヒストリーにおける時間、空間、主体のスケールの扱い方についてが、サマースクールの議論の中心になることが説明された(参加大学院学生は、事前に自分の研究とこれらのテーマについて論文を提出することが求められた)。参加者の自己紹介に続き、2つのセッションが設けられた。セッション1(Colonial and Decolonial)はコンラッド教授が、セッション2(Shared Knowledge and Science)はエーデルマン教授がそれぞれ司会を務め、5人の大学院学生の論文が検討された。それらは以下の通りである。

セッション1(Colonial and Decolonial)

Fabian Krautwald (Berlin)

Colonialism, Revolution, and the Scaling of History - The German Colonial Society 1918-1919

Nakao Saki (EHESS)

Defining "Africa": the Pan-African Struggles of the Young Elites during the Decolonisation in West Africa (1945:1962)

 

セッション2(Shared Knowledge and Science)

Emily Kern (Princeton)

Evolution's Footprints: Transnational Science, Human Identity and the Emergence of Global Research Networks in Twentieth Century Biology

Emoto Hiroshi (Tokyo)

The Reception History of John Ruskin: Towards a Global History of Modern Architectural Thought

Fukuhara Kotaro (Tokyo)

Factors of the Development of Rice Farming in High Latitudes: Example of Northeastern Region of China

植民と脱植民をテーマにしたセッション1では、まずクラウトヴァルト氏の論文について議論が行われた。クラウトヴァルト氏は11月革命の最中とその後のドイツ植民協会の動向について説明し、協会のメンバー構成や組織内の議論を分析した。討論では、ウィルソンの提唱した民族自決の考えの世界的な広まりをグローバルヒストリーと考えてよいのかという点について議論が交わされた。

 

続いて、中尾氏は1945~1962年の西アフリカにおける脱植民地化に注目し、アフリカという概念とその政治的影響について考察した。フロアからは、パン・アフリカ運動を率いたエリートや学生がどのような人々だったのか、汎アラブ主義、ヨーロッパなど、他の地域概念とアフリカの関係についての質問などが寄せられた。

 

両者の研究は共に、協会のメンバー、エリート、学生などによって提唱された思想が、世界的な脱植民地化の流れと関わりながら発展したことを示していた。グローバルな思想と地域や国家権力の結びつきは、グローバルヒストリーの叙述において非常に重要なテーマとなるだろう。

 

午後は、共有された知識と科学と題したセッション2にて、まずカーン氏が20世紀における人類の起源の研究が、帝国主義、ナチズムの台頭、第二次世界大戦といった世界情勢の影響を受けてきたことについて論じた。国民国家のために書かれた歴史においてナショナルアイデンティティが強調されてきたことをうけて、近年では世界に住む人々が共有することのできるグローバルなアイデンティティが必要との見方もあるが、人類の起源の研究ネットワークの実態からその難しさも浮き彫りになった。

 

続いて、ジョン・ラスキン(1819~1900)の近代建築思想について考察する江本氏は、翻訳言語や地域の違いによって生じた差異にも目を配りながら、ジョン・ラスキンの思想の世界的な受容についての実態を検証する方法を示した。討論では、研究に必要な言語やデジタルアーカイブスの利用方法についてなど、研究の手法について議論が交わされた。

 

この日最後の発表者である福原氏の論文は、中国東北部の黒龍江省における20世紀のコメの生産量増加に関する考察であった。コメの生産量を予測するための技術的側面や気象条件の分析といった農業の研究手法を歴史の叙述に応用するという試みが提案された。フロアからは、コメの生産に政治経済的要因が及ぼす影響や、人為的影響についての質問も挙がった。

 

セッション2を通して、一口に歴史に関わる研究といっても、自然科学、建築、農業、それぞれの分野で求められる常識や研究手法が異なるため、互いの対話を成立させるためには、創意工夫が必要だという印象を受けた。

 

サマースクール初日のスタート時点で、到着して間もない参加者がそろって自己紹介を行ったことや、専門の異なる参加者一人一人が「グローバルヒストリー」という枠組みの中でコミュニケーションを図る努力をしたことは、有意義だったと言えるだろう。サマースクール全体を振り返ると、後半はとてもリラックスした雰囲気の中で、研究者が専門分野を越えて対話することが可能になったと思う。 (文責:寺田 悠紀)

The First GHC Summer School was held at Tokyo University from September 7-12, 2015. Here is the report from the students of Tokyo team who participated in the Summer School.

 

Seminar sessions began on the first day of the Global History Collaborative (GHC) First Summer School (Monday, September 7, 2015). In his opening address, Professor Haneda explained the method for managing the temporal scale, spatial scale, and global history scale, but he focused on the discussions slated for the summer school (i.e., participating graduate students were requested to submit papers on their own research themes in advance). Next, the participants introduced themselves and two sessions were held. Session 1 (“Colonial and Decolonial”) was chaired by Professor Conrad, and Session 2 (“Shared Knowledge and Science)” was chaired by Professor Adelman. In each session, participants studied the papers submitted by graduate students. The following describes the seminar sessions in more detail:

Session 1 (Colonial and Decolonial)

Fabian Krautwald (Berlin)

Colonialism, Revolution, and the Scaling of History—The German Colonial Society 1918–1919

Nakano Saki (EHESS)

Defining “Africa”: the Pan-African Struggles of the Young Elites during the Decolonization in West Africa (1945–1962)

Session 2 (Shared Knowledge and Science)

Emily Kern (Princeton)

Evolution’s Footprints: Transnational Science, Human Identity, and the Emergence of Global Research Networks in Twentieth Century Biology

Emoto Hiroshi (Tokyo)

The Reception History of John Ruskin: Towards a Global History of Modern Architectural Thought

Fukuhara Kotaro (Tokyo)

Factors of the Development of Rice Farming in High Latitudes: An Example from Northeastern China

 

Session 1, which dealt with the themes of colonization and decolonization, began with a discussion of Fabian Krautwald’s paper. Krautwald explained trends in the German Colonial Society at the peak of and after the November Revolution and analyzed discussions about the society’s membership and internal organization. The general discussion focused on the question of whether or not the worldwide spread of the concept of self-determination advocated by President Wilson should be viewed as global history.

 

Next, Nakao Saki considered Africa and its political impact, focusing on the process of decolonization in West Africa from 1945 to 1962. She took questions from the audience that included “What sort of people were the elites and students who led the Pan-African Movement?” and “How did Africans relate to other regional ideologies, such as Pan-Arabism, European, and so on?”

 

Both researches showed that ideas advocated by the Colonial Society’s members, elites, students, etc. were linked to the worldwide decolonization process. It is believed that the links between global ideologies and regional and state power are themes of extreme importance in the narration of global history.

 

Session 2 (afternoon), entitled “Shared Knowledge and Science,” began with a discussion by Emily Kern, who argued that twentieth century research on the origins of the human race was influenced by global affairs, imperialism, the rise of Nazism, and World War II. In response to the emphasis on national identity in historical narratives that supports nation-states, the view has emerged in recent years that there must be a global identity among people throughout the world. However, the difficulty associated with achieving this objective has been clearly shown by the state of the human origins research network.

 

Next, Emoto Hiroshi, who considered the architectural thought of John Ruskin (1819–1900), presented a method for verifying how the world accepted Ruskin’s concepts and examined differences caused by dissimilarities between translated languages and regions. Discussions concerned research methods and languages necessary for using digital archives.

 

Finally, the paper presented by Fukuhara Kotaro considered the increase in rice production during the twentieth century in Heilongjiang Province in northeastern China. Fukuhara proposed application of the agricultural research method (i.e., analyzing technical aspects and climatic conditions for predicting rice production) to historical narration. Questions from the floor concerned the impact of political and economic factors as well as humans on rice production.

 

Throughout Session 2, I was given the impression that creative methods are necessary for establishing dialogues; even though all the research discussed can be summed up as historical research. It is noteworthy that required knowledge and research methods vary between the natural sciences, architecture, agriculture, and other fields. Therefore, it was necessary for the participants arrived on the first day of summer school to provide a personal introduction with an additional focus on representing their specialized field and to try communicating according to the framework of global history. In retrospect, the introduction and the discussions on the first day was very meaningful in this respect. Looking back on the entire summer school experience, I think that the very relaxed atmosphere of the second half of the event enabled researchers to conduct dialogues even more freely with researchers in other fields.                               ( TERADA Yuki)

 

 

 

 

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