2015.10.01
第1回サマースクール報告(2日目)The GHC Summer School Report (Day2)
GHCサマースクール二日目は、Fabian Steininger氏(Berlin)、Sarah Abel氏(EHESS)、KIM Jiyoon氏(東京)らの構想について議論を行った。全体の題目は”Nation and Identity 1”とされ、歴史研究における国家的・民族的枠組みを問いなおす(あるいは、問いなおす議論を誘発する)研究が集められた。モデレーターはAndreas Eckert教授(Humboldt Universitat zu Berlin)。連日の激しい雨を外に見つつ、それを笑いとばす活気にみちたディスカッションが展開された。
本サマースクール全体にみられる空気の明るさは、報告者がこれまで日本で経験した学問的ディスカッションのなかではなかなか見られないものだった。そこには「しかつめらしさ」がない。この明るさ、快活さ、忌憚のなさは、国外の学海の気風が流れこんだという以上に、次代の歴史学の方法を模索するという、GHC参加者共通のクリエイティブな問題意識によって、一層強まっているようにも感じられる。
一人目のFabian Steininger氏は、”The Nation Forms. A Study of Conceptual Change in the Late Ottoman Empire” の研究題目のもとに、文書史料をはじめ、音楽などの表現芸術、社会活動等の調査を通じて、末期オットマン朝の「国家」概念の変容を辿る。ディスカッションでは、史料収集の範囲や方法、また、氏の提唱する「感情の歴史」の展開方法を巡って盛んな意見交換が行われた。このセッションの最後には、「このサマースクールは意欲的な研究に枠組みができるヒントになればよい」という点が改めて確認された。
氏の提唱する「意味のネットワーク」(semantic net)の概念は、報告者自身の研究がとらえる「受容史」(reception history)の概念と近い、意味の創出・変容にかかわる歴史的プロセスである。互いの具体的研究領域は全く異なりながら、方法論に対する意識やアイデアには確かな近親性がある。そのようなことがあり得ることを肌身に感じたことは、ある種の心理的連帯(communion)を感じさせるものとして個人的な収穫でありながら、それを超えて、新しい世界史のための「共有可能な」地盤の可能性を暗示するものでもあった。
続くSarah Abel氏の研究題目は”Assessing the Social Limits of Genetic Identities: A Study of DNA ‘Ancecctry’ Testing Practices in the US and Brazil” であった。本研究は、広範なインタビューにより、DNA解析による祖先鑑定がアメリカ・ブラジル社会に及ぼしている影響を辿る社会科学研究である。ディスカッションでは、本研究が社会科学と自然科学の接点となりうる点などが指摘された。また、多様な人種的バックグラウンドをもつ研究者が会する本サマースクールにとって、このセッションは各参加者のアイデンティティを見直す場ともなり、そうした点にも話題が集中した。
Kim Jiyoon氏は“Overseas/ Foreign Travel Experience and Korea’s Globalism in 1980’s” の題目で、バックパッカー旅行と東圏学生研修(Bloc trip)の二つのケーススタディに基づき、1980年代以降の韓国における国外旅行の性質を問う。議論では、およそ同時期におけるバックパッカー旅行の世界的流行のなか、韓国の例はどのように位置づくのかや、対象年代の定めかたなどについての意見交換がなされた。
後半の話題はさらに、「国際化とは何か」という全般的な問題に及んだ。韓国のボードゲーム「ブルー・マーブル」に示されるように、国際化とは、世界の地理的な縮小や、価値基準の共有・平準化のみを意味するものなのか。「地球人」を志向するこれからのグローバル・ヒストリー研究にとって、地球規模のマクロな視野による現象の把握と、(従来型の)ミクロな地域史研究との関係を正しく捉えることは、研究者自身が自らの既成概念を超えていかなければならないという点でも、具体的に新たな史学の方法を開発するという点でも、きわめて重要なことであるように思う。
(文責:江本)
On the second day of the GHC Summer School, the ideas of Fabian Steininger (Berlin), Sarah Abel (EHESS) and Kim Jiyoon (Tokyo) were discussed. With “Nation and Identity” as the overall theme, research papers regarding the consideration of national and ethnic frameworks in historical investigations were introduced to prompt related discussions. The moderator was Professor Andreas Eckert (Humboldt University of Berlin). Participants conducted spirited discussions and laughed in the face of successive days of torrential rainfall outside the venue.
I had never seen the cheerful atmosphere that marked the duration of the summer school at any of the academic discussions I have attended in Japan. It was free of solemn formality. I feel that its merry and lively atmosphere and lack of reserve resulted from the inflow of the ethos of foreign academic air; further, it was strengthened by the creative approach to problems shared by GHC participants, who were searching for historical methodologies for the next generation.
The first presenter, Fabian Steininger, introduced his research theme—“The Nation Forms: A Study of Conceptual Change in the Late Ottoman Empire”—and tracked the transformation of the concept of “the national” in the late Ottoman Empire through the examination of historical documents, music, artistic expressions, and social activities. During the discussion, participants vigorously exchanged many views concerning the breadth of the historical source collection and research methods, as well as the method for developing the “history of emotions” that Mr. Steininger advocates. At the conclusion of this session, I was reminded that “this summer school should provide suggestions on how to build a framework for highly motivated research.”
The concept of the “semantic net,” which Mr. Steininger advocates, is similar to the concept of “reception history” that has been a theme of my own research; it is a historical process related to the creation and transformation of meaning. Our awareness of and ideas about methodology are certainly closely related, though the specific areas of our research are completely different. It was my experience of a sort of communion that made me think deeply of the possibility of a “sharable” foundation for a new global history that both embodies and transcends an individual harvest.[作成者1]
The next topic was research by Sarah Abel, “Assessing the Social Limits of Genetic Identities: A Study of DNA ‘Ancestry’ Testing Practices in the US and Brazil.” This is social science research based on extensive interviews, and it is conducted to track the impact of DNA analysis-based ancestry testing on American and Brazilian societies. During the related discussion, it was pointed out that this research could form a point of contact between the social sciences and natural science. The discussion also focused on the point that this summer school, which brings researchers with varied ethnic backgrounds together, and this particular session could provide a setting for participants to reconsider their individual identities.
KIM Jiyoon, in her report entitled “Overseas/Foreign Travel Experience and Korea’s Globalism in the 1980s,” studies the characteristics of overseas travel in South Korea since the 1980s, based on the backpacker travel and the Bloc trip. During the discussion, participants exchanged views considering how examples of South Korea were positioned according to the global popularity of backpacking at about the same time and how Ms. Jiyoon chose the target time period for her study.
The discussion of the latter half dealt with the general question, “What is internationalization?” Does internationalization signify only the geographical narrowing of the world, or the sharing and leveling of values and standards, as shown by the South Korean board game, “Blue Marble?” I believe that for future research on global history, which will eventually include “global citizenship,” correctly understanding the relationship between clarifying phenomena from a macroscopic field of vision on the global scale with (conventional) microscopic regional historical research will be extremely important in as much as it will require researchers to overcome their own fixed notions and develop new historical methods. (EMOTO Hiroshi)