活動報告

2017.06.23

David Bell教授 講演会 / Lecture by Professor David A Bell

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2017年6月16日(金)、Princeton-UTokyo Partnershipの枠組みによって東京大学を訪問中のDavid Bell教授(プリンストン大学)が、東京大学東洋文化研究所で講演を行なった。講演の題目は"Questioning the Global Turn: The Case of the French Revolution"である。

Bell教授は、従来、フランス史の文脈で解釈され理解されてきたフランス革命をグローバルヒストリー的に見直そうとするなら、どのようなアプローチがありうるかということから話を始め、具体的な例をいくつも挙げながら、フランス革命についての新しい説明や解釈を次々と提示した。特に強調されたのは、「大西洋世界」という分析の枠組みであり、当時この空間において生じた様々な出来事の多くが相互に関連し、接続していることが説得的に説明された。講演後の質疑はきわめて活発で、出席者はグローバルヒストリー研究の面白さと可能性を実感した。アメリカ独立革命とフランス革命を共通の枠組み、視点によって検討した本格的な業績はないとの教授の発言は印象的だった。二つの国のどちらにも属さない日本の研究者にこそその権利と責務があると感じられたからである。

On June 16, 2017, Professor David Bell (Princeton University), who was visiting the University of Tokyo through the Princeton - UTokyo Partnership, gave a talk at the University of Tokyo Institute for Advanced Studies on Asia. The title of the talk was "Questioning the Global Turn: The Case of the French Revolution."

Professor Bell began his talk by asking what approaches might be possible if one were to reconsider the French revolution, which has hitherto been interpreted and understood in the context of French history, from the stance of global history and presented a series of novel explanations and interpretations of the French revolution by citing numerous specific examples. He especially emphasized the analytical framework of "Atlantic world," and persuasively illustrated how many of the various incidents that occurred in this arena at the time were interrelated and interconnected. The question and answer session following the talk was extremely lively, giving the participants a strong sense of the fascination and potential of global history research. Professor Bell's explanation that there was not as yet any full-fledged studies that considered the American War of Independence and the French Revolution in a common framework and from a common viewpoint made a great impression on the attendees. This was due to the notion that it is the right and the duty of Japanese researchers, who belong to neither of the two countries, to conduct this research.

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