2017.10.20
第3回サマースクール報告(1日目) GHC Summer School 2017 Report (Day 1)
2017年度のGHCサマークスクールはベルリンの中心市街地にあるre:work (International Research Center, Work and Human Lifecycle in Global History, Humboldt University in Berlin)の会議室で開催された。9月4日の初日は、今回の主催者であるフンボルト大学のAndreas Eckert教授が、これまでに開催されたGHCサマースクール(第1回は東京大学と北海道大学、第2回はプリンストン大学)を紹介し、今回のサマースクール全体の流れを説明するところからスタートした。
今回のディスカッション・セッションは、参加大学院生が事前に互いの論文を読んでおき、サマースクールでは、5分で自分の研究について発表し、続いて担当のディスカッサント参加者から10分ほどコメントし、その後全員での45分のディスカッションで議論を深める流れとなっている。初日の午前のセッションの二つの発表は、「ミュージアム」と「アート」がメイン・テーマで、ベルリン自由大学のSebastian Conrad教授がモデレーターを務めた。寺田悠紀氏(東京大学)の”The Establishment and Evolution of Museums in Iran”と題した論文は、イランのミュージアムの創立と変貌、とりわけミュージアムによるナショナル・アイデンティティの創出について論じた。参加者とシニアメンバーの間で、イスラーム体制設立以前と以後のミュージアム事情と理解の相違、イランを超えた世界規模での概念や制度の移動・交流について質問とコメントが交わされた。潘夢斐氏(東京大学)の”The Meiji ‘Art’ that Crossed Boundaries: A Study of Asahi Gyokuzan’s Life and Works”は、日本の工芸家・旭玉山の人生と作品に焦点を当て、明治美術・工芸の越境性を紐解き、参加者から「アート」と「クラフト」の間の境界線やマイクロ・ストーリーの展開のグローバル・ヒストリーの文脈への組み込み方といった点について議論が繰り広げられた。
午後のセッションのテーマは「経済」に移り、羽田正教授(東京大学)の司会の下、2つの発表・ディスカッションが行われた。Rob Konkel氏(プリンストン大学)の論文”Creating a Global Economy: (Un-)Cooperative Internationalism, Technocratic Global Capitalism, and the Making of the Modern World, 1919-1939”は国際連盟(League of Nations)傘下の「The Economic and Financial Organization」が如何に戦時中のジュネーブで「グローバル経済」を作り上げたかについて考察した。フロアからは、概念の明確化と単語の選択(例:”global economy”か”world economy”か)の重要性が提起された。続いてChristoph Plath氏(ベルリン自由大学)の論文、”Reframing Human Rights: Collective Rights, the New Economic Order and the Legacy of Third-Worldism”は、今までの歴史研究の中で研究対象としてそれほど取り上げられることのなかった「人権」についてグローバルな視点から考察したものである。会場では「集団的人権(collective human rights)」と「基本的人権(basic human rights)」などについてさらに議論された。
この日の4つの論文に関する討議を通じて、いくつかの課題が共有された。羽田正教授が世界史という視点からいかに「National(ism)・International(ism)」へアプローチできるかという問題を提起し、Jeremy Adelman教授(プリンストン大学)がマイクロ・マクロのレベル、また国境や文化圏を超えた研究のスケールについて見解を述べた。Alessandro Stanziani教授(EHESS)は、カテゴリや概念の定義、また言語の間の翻訳の難しさについて論じた。
論文セッションの後、参加者全員がHolocaust Memorialのツアーに参加した。Holocaust Memorialの学芸員によって、記念碑の建設の経緯、インフォーメーションセンターでの展示企画、手法、また見学者の反応が紹介された。入場後すぐの壁に設置された事実を淡々と記すテキストと写真を見学者が時間をかけて読み、ホロコーストについての知識と関心を深めていること、また、実際の展示方針として、ヨーロッパ全域に散らばる強制収容所の分布というマクロと犠牲者の家族史というミクロの両面を組み合わされていることなどが、説明された。 (文責・潘夢斐)
The 2017 GHC Summer School was held in a conference room of re:work (International Research Center, Work and Human Lifecycle in Global History, Humboldt University in Berlin), located in the central Berlin.
On September 4, the first day, Professor Andreas Eckert of host Humboldt University of Berlin kicked off the GHC Summer School by recapping previous GHC Summer School (the first held at the University of Tokyo and Hokkaido University, the second at Princeton University) and explaining this year’s schedule and programs.
For the discussion sessions of the 2017 Summer School, participating graduate students read each other’s papers ahead of time. Each participant then presented his or her own research for five minutes during a discussion session. Next, the discussants in charge made their comments for about 10 minutes, and afterwards all participants engaged in discussions for about 45 minutes to deepen dialogue. The two presentations given in the morning on the first day had the main themes of “museum” and “art,” respectively. Professor Sebastian Conrad of the Free University of Berlin served as the moderator. Yuki Terada (The University of Tokyo) presented her paper entitled “The Establishment and Evolution of Museums in Iran.” She discussed the establishment of museums in Iran and their changes over time. Terada especially focused on the creation of national identity through museums. The participants and senior members exchanged questions and comments on differences in the circumstances of museums and people’s understanding of them before and after the establishment of Iran’s Islamic republic government (Iranian Revolution). They also discussed concepts and systems that have transcended the boundaries of Iran and are circulating on global scale. Pan Mengfei (The University of Tokyo)’s paper, entitled “The Meiji ‘Art’ that Crossed Boundaries: A Study of Asahi Gyokuzan’s Life and Works,” elicited discussion from participants that expanded from the titular subject to comments on the boundary separating “art” and “craft” and how the unfolding of “micro stories” is incorporated into the context of global history.
The theme of the afternoon session was “economics.” Under the moderation of Professor Masashi Haneda (The University of Tokyo), two papers were presented and discussed. Rob Konkel (Princeton University)’s paper, entitled “Creating a Global Economy: (Un-)Cooperative Internationalism, Technocratic Global Capitalism, and the Making of the Modern World, 1919-1939” examined how the Economic and Financial Organization of the League of Nations created the “global economy” in Geneva during wartime. Participants from the floor raised the issue of the importance of clarifying concepts and choosing the right terms (e.g. “global economy” or “world economy”). Next, Christoph Plath (Free University of Berlin) presented his paper. “Reframing Human Rights: Collective Rights, the New Economic Order and the Legacy of Third-Worldism” considered “human rights” from a global perspective, which has not been the subject of historical research much to date. Participants further discussed the topics of “collective human right” and “basic human rights.”
Several issues were shared in the discussions of the four papers on the first day of GHC Summer School. Professor Haneda raised the question of whether “National(ism)” and “International(ism)” can be approached from the perspective of world history. Professor Jeremy Adelman (Princeton University) described his view on research on the micro and macro level, as well as on a scale that transcends national boundaries and cultural spheres. Professor Alessandro Stanziani (EHESS) discussed the definitions of categories and concepts, as well as the difficulty of translating between languages.
After the discussion sessions, all of the participants participated in a tour of the Holocaust Memorial. The curator of the memorial described how the commemorative plaque came to be constructed and introduced exhibition plans, methods, and the reactions of visitors at the information center. The summer school participants learned that memorial visitors take their time reading text that matter-of-factly described the Holocaust and viewing photos mounted on walls immediately faced by visitors upon entering the center. The exhibits deepened the visitors’ knowledge and interest in the Holocaust. The curator explained that the actual objective of the exhibits was to combine both the macro aspect of showing concentration camps spread out across the entire continent of Europe and the micro aspect of presenting the family histories of victims. (Pan Mengfei)