活動報告

2017.10.20

第3回サマースクール報告(2日目) GHC Summer School 2017 Report (Day 2)

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 サマースクールの2日目は、2つのセッションと1つの討論セッションが行われた。第一のセッションは、Alessandro Stanziani教授(EHESS)がチェアとなり、東アジア思想史と公共圏論に関する二つ分野の異なる報告が行われた。最初の報告は、周 雨霏氏(大阪大学)による” Imagining the Self with the Other’s Voice: Karl August Wittfogel and East Asia (1926-1945) “であった。『オリエンタル・デスポティズム』(1957)の上梓、そして露骨な反共キャンペーンなどで世に知られているドイツ系アメリカ人社会科学者であるウィットフォーゲルが、なぜ戦前・戦時期の日本と中国で異様といえるほどの注目を集めたかという問いから始め、ウ氏と東アジア知識人の人的繋がり、そして後者がウ氏著作を翻訳・出版・再文脈化した経緯が一次史料の分析に基づいて描き出された。Sebastian Conrad 教授からは、当ケース・スタディーがどのように近代以降日中両国における「アジア」の概念づくりにおいて位置付けられるべきかなどの質問がなされた他、フロアでは、ミクロな単位に注目したグローバル・ヒストリーが開く可能性などについて論じられた。

本セッション二つ目の報告はSusanne A. Schmidt氏(フンボルト大学)による”The Midlife Crisis, Gender, and Social Sciences in the United States, 1970-90”であった。社会学、精神分析そしてジェンダースタディなどの領域でなされた先行研究を踏まえつつ、氏は70年代から90年代にかけてアメリカ社会における「中年危機」をめぐる言説の形成と変遷を遡ることによって、社会科学者、医学者、社会評論家、ジャーナリストや社会運動家などいろんなエージェントを含めるアメリカの公共圏におけるライフサイクル及び生活様式に対する認識の移り変わりを解明しようとした。この報告ののち、フロアからはアメリカ以外の社会で見られる「中年危機」の言説が多数挙げられ、この研究をどうすればグローバル・ヒストリーの文脈に位置付けることができるかが議論された。

 午後のセッションでは、近現代インドの思想史に関する二つの報告が行われた。司会は、Natasha Wheatley助教授(プリンストン大学)が務めた。最初はYorim Spoelder氏(ベルリン自由大学)が”Staging the Nation Beyond the Raj: Visions of Greater India, the Discourse of Civilization and Nationalist Imagination (1905-1964)”というタイトルで報告を行なった。1926 年に創立されたThe Greater India Societyとその周辺の知識人たちの言動を中心に、一次文献を手がかりにして、汎インド主義の起源と挫折の全貌を描き写す試みであった。特にタゴールの東アジア、東南アジアとの豊富な人的・知的ネットワーク、そしてオランダとフランスのインド学者たちによって掲げられていた汎インド的イデオロギーが如何にしてインド・ナションナリズムの言論空間に取り込まれるかについて、綿密な分析が見込まれることが特徴的である。質疑応答では、近現代インド思想に関する事実確認のほか、二十世紀前半における劇的な思想史的パラダイム転換、例えば歴史社会学、進化論、マルクス主義、地政学など、それぞれの消長が如何に研究対象とする言論空間に影を落としたかなどについて議論された。

次に、Disha Karnad Jani 氏(プリンストン大学)が”“A People Gets the Kind of Leader It Deserves”: M. N. Roy and The Problem of Freedom” と題する報告を行なった。ラインハルト・コゼレックが提起した概念史(Begriffsgeschichte)を分析枠組みにして、ロイの著書『自由という問題』(1945)における「ファシズム」というヨーロッパの政治的状況のなかで生まれた概念が、インドの文脈でどのように再解釈されたかを検討するものであった。フロアからは唯一のテキストを手がかりにしては概念史の理論が成立し難いなどの指摘がなされ、最後にAndrea Eckert教授がロイを始めとする越境する社会運動に身を投じる人物の伝説化という問題に言及した。

 その日の最後となったセッションでは、Jeremy Adelman教授)の論文 “What is Global History Now?” (Aeon, March 02 2017) をめぐって議論がなされた。その論文は、米国におけるトランプ現象、英国のEU離脱、フランス国民戦線を始めとする世界各地で見られる反グローバル化感情の高まりのなかで、グローバル・ヒストリー研究の行方を問い直す作業であった。Adelman教授は従来のグローバル・ヒストリーを名乗る歴史叙述は、エリート層に属する研究者と大衆との認識的なキャップを孕んでいること、そして、「西洋中心主義の超克」を掲げるグローバル・ヒストリーが実際、覇権を握る英語圏の特権的知識人の言説の再生産に過ぎないという問題を指摘した。フロアからは各国のグローバル・ヒストリー研究と一国史研究の現状についての事例が紹介された他、前者のような学際的な領域にチャレンジする若手研究者の就職難など現実的な課題が挙げられた。最後に、羽田正教授が英語圏以外の文化・社会的コンテクストのなかで語られるグローバル・ヒストリーにも視線を向けるべきだと述べ、グローバル・ヒストリー研究の多様性と可能性を示唆した。 (文責・周 雨霏)

On the second day of 2017 GHC Summer School, two paper sessions and one discussion session were held. During the first session, Professor Alessandro Stanziani (EHESS) assumed the role of moderator. Reports on two different fields, East Asian intellectual history and public sphere discourse, were given. The first report, entitled “Imagining the Self with the Other’s Voice: Karl August Wittfogel and East Asia (1926-1945),” was presented by Zhou Yufei (Osaka University). The German-American sociologist Wittfogel was well-known worldwide as the author of Oriental Despotism and then for his fierce anti-communist campaigns. From the analysis of primary sources, Zhou’s report started by asking the question of why Wittfogel gained extraordinary attention in China and Japan before and during the Second World War. In addition, she presented details of personal connections between Wittfogel and East Asian intellectuals and the latter group’s translation, publishing, and recontextualization of Wittfogel’s works. Professor Sebastian Conrad asked how this case study should be placed in relation to other studies on the creation of the concept of “Asia” in both Japan and China since the early modern era. Participants from the floor discussed the possibility of global history that focuses on a micro level of history.

The second report of the first session was Susanne A. Schmidt (Humboldt University of Berlin)’s “The Midlife Crisis, Gender, and Social Sciences in the United States, 1970-90.” Based on various past studies in the fields of sociology, psychoanalysis, and gender studies, Schmidt traced the formation of and changes in the discourse of the “midlife crisis” in American society from the 1970s to 90s. She sought to elucidate the changes in the understanding of life cycles and lifestyles by those in American public sphere, including agents such as social scientists, physicians, social critics, journalists, and social activists. After this report, floor participants made many remarks on “midlife crisis” discourses as seen in societies outside of the U.S. They also discussed how this research can be placed in the context of global history.

During the afternoon session, two reports on modern Indian intellectual history were given. Assistant Professor Natasha Wheatley (Princeton University) served as the moderator. First, Yorim Spoelder (Free University of Berlin) presented a paper entitled “Staging the Nation beyond the Raj: Visions of Greater India, the Discourse of Civilization and Nationalist Imagination (1905-1964).” Based on obtained primary literature and focusing on the Greater India Society (founded in 1926) and regular contributors of its organ, Spoelder’s presentation gave an overall picture of the origin and setbacks of pan-Indian ideology. His report especially dealt with Tagore’s rich network of personal supporters and intellectuals in East Asia and Southeast Asia, as well as the pan-Indian ideology espoused by Dutch and French Indologists. It sought to examine in detail how these influences had been incorporated in the discourses of Indian nationalism. During the Q&A time, in addition to confirming facts about modern Indian intellectual thought, participants discussed how the rise and fall of dramatic intellectual paradigm shifts in the first half of the twentieth century, such as historical sociology, the theory of evolution, Marxism, and geopolitics, influence discourses that are being studied.

Next, Disha Karnad Jani (Princeton University) gave a report entitled “‘A People Gets the Kind of Leader It Deserves’: M. N. Roy and The Problem of Freedom.” Using conceptual history (Begriffsgeschichte) proposed by Reinhart Koselleck as the analytic framework, Ms. Jani’s paper studied how “fascism,” a concept that arose amid Europe’s political conditions was reinterpreted in the Indian context in Roy’s The Problem of Freedom published in 1945. Floor participants observed that it was difficult to establish the theory of conceptual history from a single text. Finally, Professor Andrea Eckert raised the issue of legendarization of figures who devote themselves to transgressive social movements, including M. N. Roy.

For the final session, discussion was held on Professor Jeremy Adelman’s article “What Is Global History Now?” (Aeon, March 2, 2017). This article revisited the question of the course of global history research amid the rise of anti-globalization sentiments seen around the world, such as the Trump phenomenon in the U.S., the U.K. Brexit, and the emergence of the National Front in France. Professor Adelman observed that the writing of history known until now as global history is full of cognitive gaps between the researchers belonging to the elite class and the common people. He pointed out the problem that global history that seeks to “overcome eurocentrism” is nothing more than the reproduction of the discourse of privileged intellectuals in hegemonic English-speaking countries. Floor participants introduced examples of the current state of global history research and historical research of a single country in different countries. In addition, they raised practical challenges such as the difficulty of finding employment faced by young researchers who study interdisciplinary areas such as global history. Finally, Professor Masashi Haneda asserted that we should also behold global history told in cultural and social contexts outside English-speaking countries, suggesting diversities and possibilities in global history research. (Zhou Yufei)

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