活動報告

2017.10.20

第3回サマースクール報告(3日目) GHC Summer School 2017 Report (Day 3)

/ 4

サマースクール3日目は、午前に1つのセッションと、午後にBoros美術館へのエクスカーションが行われた。午前のセッションでは、中島隆弘教授(東京大学)をチェアとして、経済史に関わる2つの報告が行われた。1つ目の報告は、大久保翔平氏(東京大学)による”The Trade, Distribution and Consumption of South Asian Products in the Eighteenth Century Malay-Indonesian Archipelago”であった。この報告では、18世紀のマレー・インドネシア諸島を対象として、当時主な輸入品であった南アジア産の綿布・アヘンの貿易傾向と現地社会の動向を関連付けた研究の構想が述べられた。その後の議論では、アヘンの消費者や産地、品質、密輸といったことに質問が集中し、また、綿布とアヘンのインパクトの違いやこの時期のアヘンを論じることの意味を考える必要があるとの指摘がなされた。

2つ目の報告では、Pablo Pryluka氏(プリンストン大学)が”Consumption and Advertising: A Genealogy of Anti-Consumerism in Argentina from a Global Perspective”と題して、1970年代のアルゼンチンにおける脱消費主義(anti-consumerism)の台頭がアルゼンチン国内における広告業界への反発から起きた一方で、その背景には知識人の国際的なネットワークと密接に関わった言論形成があったことを論じた。議論では、広告のみならず消費行動に影響を与える多様なメディアや要素の存在、生産部門や労働市場との関係を論じる必要が指摘されたほか、現時点ではグローバルな言論形成とアルゼンチン国内の言論形成の接続が希薄で受容の側面が強いという意見が出された。 (文責・大久保翔平)

この日はプログラム終了後、希望者はボロス・コレクションのガイドツアーに参加する機会を得た。第二次世界大戦中に作られた防空壕の建物を、2003年にアートコレクターであるクリスティアン・ボロス氏が購入し、コレクションの現代アート作品を展示している。ギャラリーとして使用されている部分は五層あり、屋上にはボロス氏がペントハウスを増築して暮らしているという。 防空壕は当時フリードリヒ・シュトラーセ駅が空爆された場合に利用客を収容するために強制労働者たちによって建設された。1945年にソ連赤軍に接収され戦争捕虜の収容所として使われ、東ドイツ時代にはバナナなどを貯蔵するための倉庫として、90年代以降はテクノクラブへと変容していった。天井の低い部屋や、コンクリートの壁の傷跡や塗装から、当時の状況を思い描くことが出来た。見学は予約制となっており、内部の写真撮影は禁止されていたが、ガイドの方が作品の詳しい解説をして下さった。コレクションは800点以上あり、展示される作品は4年おきに入れ替る。Bunker #3と名付けられた現在の展示に含まれていたのは以下のアーティストの作品である。Martin Boyce, Andreas Eriksson, Guan Xiao, He Xiangyu, Uwe Henneken, Yngve Holen, Sergej Jensen, Daniel Josefsohn, Friedrich Kunath, Michel Majerus, Fabian Marti, Kris Martin, Justin Matherly, Paulo Nazareth, Peter Piller, Katja Novitskova, Pamela Rosenkranz, Avery Singer, Johannes Wohnseifer。消費社会のシステムに疑問を投げかける作品や、飛行機や車の無機質な物質と人間の移動をテーマにした作品など、現代世界に生きる私達が国籍を問わず共感できるものも多かった。防空壕をアートギャラリーにするという斬新な発想や展示作品に込められたメッセージが既存の考え方やシステムを覆すよう繰り返し訴える。一方で、広告業で成功したボロス氏の富によって膨大な個人コレクションが形成されているという事実があり、そこに多少の違和感を覚えた参加者も少なくなかった。ナチス時代の建造物を消し去るべきか、残すべきか、という問題はドイツで繰り返し議論されている。ボロス・コレクションは現代アートを通して「今」を考えるきっかけとなると同時に、過去の記憶についても思いめぐらすことのできる場所であり、有意義な時間となった。 (文責:寺田 悠紀)

On the third day of 2017 GHC Summer School, one session was held in the morning. In the afternoon, the participants made an excursion to the Boros Collection, an art museum. During the morning session, Professor Takahiro Nakajima (The University of Tokyo) assumed the role of moderator, and two reports on economic history were presented. The first report, entitled “The Trade, Distribution and Consumption of South Asian Products in the Eighteenth Century Malay-Indonesian Archipelago,” was given by Shohei Okubo (The University of Tokyo). Focusing on the Malay-Indonesian archipelago during the eighteenth century, Okubo described his concept of research related to trends in the trading of the main imports at the time, cotton cloth and opium, produced in South Asia, and situations in local societies during that time. The discussion afterwards concentrated on questions concerning the consumers of opium, its place of production and quality, and smuggling. Participants also observed that it was necessary to consider differences between cotton cloth and opium in terms of their impact and the significance of examining opium during this period.

The second report, entitled “Consumption and Advertising: A Genealogy of Anti-Consumerism in Argentina from a Global Perspective,” was given by Pablo Pryluka (Princeton University). It examined the rise of anti-consumerism in 1970s Argentina, which arose from opposition to the advertising industry in the country. The report also discussed discourse formation closely linked to the international network of intellectuals that laid the foundation of the rise of anti-consumerism. During the discussion, participants pointed out the existence of diverse media and elements that affect consumer behavior besides advertising and the need to examine the relationship between the production sector and the labor market. Participants also commented that instead of presenting the global discourse formation of anti-consumerism and discourse formation in Argentina as being mutually connected, the current paper more strongly shows Argentina as one-sidedly receiving the globally formed discourse. (Shohei Okubo)

After the end of the program of Day 3, participants had the opportunity to participate in a guided tour of the Boros Collection. This is an exhibition of modern art from the collection of the art collector Christian Boros in a bomb shelter built during the World War II, which he purchased in 2003. Five stories of the building are used as galleries, and Mr. Boros is said to live in a penthouse built on the top floor.

The bomb shelter was constructed by forced labor to accommodate evacuees in case the then Berlin’s Friedrichstrasse Railway Station was bombed. It was captured by the Soviet Red Army in 1945. It was then used as a warehouse for storing bananas during the East Germany era, and as a techno dance club in the 1990s. From the building’s rooms with low-ceilings and scars and paint on concrete walls, one could imagine the conditions during those times. Because the tours are by reservation and photography within the building is prohibited, the guide explained the art works in great detail. The collection holds more than 800 works, which are rotated through the museum every four years. Works by the following artists are included in the current exhibit called “Bunker #3”: Martin Boyce, Andreas Eriksson, Guan Xiao, He Xiangyu, Uwe Henneken, Yngve Holen, Sergej Jensen, Daniel Josefsohn, Friedrich Kunath, Michel Majerus, Fabian Marti, Kris Martin, Justin Matherly, Paulo Nazareth, Peter Piller, Katja Novitskova, Pamela Rosenkranz, Avery Singer, and Johannes Wohnseifer.

Many of these works question the systems of consumer society or presented themes on the inorganic quality of airplanes and cars and on human movement. As human beings who live in the modern world, we could understand many of the works, regardless of our nationality. The museum repeatedly overturned conventional thinking and systems with its novel concept of using a bomb shelter as an art gallery and the messages from the exhibited works. On the other hand, not a few participants felt unease at the fact that this vast personal art collection was made possible by Mr. Boros’ great wealth from his success in the advertising business. Whether buildings constructed during the Nazi era should be demolished or preserved is a question repeatedly debated in Germany. The visit to the Boros Collection was meaningful to the Summer School participants. It provided them with opportunities to think about “now” through modern art, and, at the same time, ponder about past memories. (Yuki Terada)

ページのトップへ